dimarts, 25 d’agost de 2009

corredor mediterrani


El diari Avui d'ahir i el Levante d'avui -vaja, quin joc d'adverbis més horrorosos-, com qui no diuen res, perquè com tothom està encara de vacances i la política interessa encara menys que durant la resta de l'any, doncs, ens avançava dos titulars alarmants:

Avui: Estrasburg no prioritzarà el tren de la UE pel Mediterrani.
Tres dels quatre eurodiputats espanyols a la comissió de Transports no volen l’eix ferroviari europeu de mercaderies per Catalunya. El Parlament Europeu deixa la decisió a les mans del govern espanyol.

Levante: CiU exige que Montilla ´ponga firme´ a Magdalena Álvarez por el eje mediterráneo. Tremosa acusa a los eurodiputados socialistas de ir contra los intereses valencianos y catalanes.

Com que el BLOC es va presentar a les eleccions europees en la Coalició Europea(CEU) amb CiU i PNB, que defensen l'Arc Mediterrani, doncs, me n'he alegrat de llegir la notícia, que no del que estan fent els socialistes i els populars espanyols a Estrasburgo. Malgrat que amb els dinou mil vots que el País Valencià va sumar a CEU no va donar cabuda al castellonenc Enric Nomdedeu entre els eurodiputats, però, almenys sé que els meu vot -els nostres vots- no s'han perdut ni s'han tirat al fem com tant els agrada propagar als “dos grandes de España” al nostre País amb la finalitat de fer-se amb un bon grapat de vots.

Tot seguit us deixe fragments de les notícies que, per cert, al País no he vist res de res:

“El fantasma de Magdalena Álvarez encara plana sobre els trens catalans. L’exministra, antes partía que doblá, ha aconseguit colar-se finalment en la comissió de Transports del Parlament Europeu, que tant anhelava el convergent Ramon Tremosa i que impedirà que l’Eurocambra doni suport al corredor ferroviari de mercaderies mediterrani.Álvarez i l’eurodiputada socialista aragonesa Inés Ayala, que reivindica l’eix de Saragossa i la connexió amb França pel centre dels Pirineus, faran pinça amb el popular Luis de Grandes per evitar que es demani que el tren de mercaderies que enllaça Hamburg i Algesires passi per Catalunya.Tres dels quatre eurodiputats espanyols que tindran dret de vot en aquesta comissió no volen ni sentir a parlar de connectar els ports catalans amb els europeus, un temor a desespanyolitzar encara més l’economia catalana que comparteixen el PSOE, el PP i alts funcionaris de l’Estat”(Avui).

“El eurodiputado de CiU Ramón Tremosa exigió ayer al presidente de la Generalitat, José Montilla, que "ponga firmes" a los eurodiputados socialistas y a la ex ministra de Fomento Magdalena Álvarez, por sus supuestos "movimientos en Bruselas y Madrid para impedir el eje ferroviario mediterráneo".Tremosa consideró una "estafa" que Montilla "asista impasible" a los movimientos de la ex ministra para buscar "apoyos entre socialistas y populares y, una vez más, ir en contra de los intereses catalanes y valencianos".Según el nacionalista, la ex ministra Magdalena Álvarez defenderá juntamente con el PP la construcción, en primer lugar, del corredor del Eje Central de los Pirineos."Si finalmente el primer tren de ancho europeo de mercaderías se realiza entre Zaragoza, el Pirineo aragonés y Francia, estaremos ante una estafa electoral, ya que Montilla y el Govern se comprometieron a que el corredor mediterráneo sería prioritario", ha advertido.Asimismo, ha evidenciado que de impulsarse primero la conexión de tren por Aragón en lugar del eje mediterráneo, "volverá a pasar lo mismo que con el AVE, que empezó a construirse de Madrid hacia Sevilla", y ha augurado: "durante unas décadas estaremos fuera de juego y perderemos muchas oportunidades de negocio y de futuro"(Levante).

I per tancar:

Què és el corredor mediterrani? El Corredor Mediterrani és l’anhel d’una línia d’alta velocitat sobre el patró de la romana Via Augusta, que unesca dos grans pols econòmics com Barcelona i València però enllaçant alhora els ports de Marsella, Tarragona, Cartagena, Almeria i Algesires. La seua importància ve del col·lapse del transport de mercaderies per la AP-7. Si pel pas del Pertús hi passen cada dia més de 9.400 camions (més del 90% del trànsit de mercaderies entre les dues bandes del Pirineu oriental), el pas de mercaderies en tren no arriba al 8% del total. El corredor és una de les poques planúries que poden enllaçar una zona d’alt índex de població, activitat portuària i dinamisme industrial.